Second Life Second Life

Second Life

02.07.2020 - 30.09.2020

OTEVŘENO PO TELEFONICKÉ DOMLUVĚ 604232032, 604203145

 

Kapota z Ferrari, morfiový kříž a náušnice z kolibříka

White Gallery představuje legendární sbírku

Unikátní kolekci Oldřicha Th. Uttendorfského, honorárního konzula Monackého knížectví, vystavuje osíkovská White Gallery. Exkluzívní výběr reprezentativních exponátů dostal název Second Life – druhý život.

Lékař a diplomat Oldřich Th. Uttendorfský začal umělecké předměty a starožitnosti sbírat už během svých studií v Nizozemsku a za padesát let shromáždil pozoruhodnou kolekci, která jen těžko hledá rovnání. Přitahován zájmem o vývoj lidské civilizace i bohatostí přírodních forem, stejně jako myšlenkově nespoutaným prostředím výtvarného umění kolem sebe vytvořil fascinující svět, který kombinuje staré s novým, rukodělné s technologickým, přírodní s civilizačním a nezadá si s pověstnými šlechtickými kabinety kuriozit.

„Jsem opravdu velmi rád, že můžeme prostřednictvím výběrové expozice ve White Gallery nahlédnout do skrytého světa pana doktora Uttendorfského, je to čest už proto, že veřejná výstava z jeho sbírek vznikla vůbec poprvé, a příležitost vidět ji je tak opravdu mimořádná,“ oceňuje majitel galerie Martin Janda. „Kromě samotných artefaktů a uměleckých děl, jsou zajímavé i jejich příběhy nebo původ. Jeden z nich například pochází z prestižní Rockeffelerovy sbírky, jiný je zase darem od prezidenta Václava Havla,“ prozrazuje.

Název Second Life - druhý život - zároveň naznačuje co všechny exponáty navzájem spojuje. Je to skutečně jakýsi život po životě, kdy se předměty nebo přírodní objekty navzdory svému původnímu určení mění v něco jiného, získávají nový vizuální či duchovní rozměr a stávají se z nich doslova katalyzátory emocí. Na koncepci výstavy galerie a sběratel spolupracovali s respektovaným pražským kurátorem Radkem Wohlmuthem.

„Vzhledem k tomu, že sbírka Oldřicha Th. Uttendorfského je opravdu výjimečná, snažili jsme se o to, aby to odrážela i její prezentace,“ naznačuje kurátor. „Exponáty jsou instalované tak, aby se navzájem vizuálně i významově rozvíjely a samozřejmě také odpovídaly tématu výstavy. Efektním závěsným obrazem se tak stává například část kapoty kultovního vozu Ferrari. Krucifix – předmět nejvyšší zbožnosti je místodrahokamy zase posázen ampulemi od morfia. Identita konkrétního člověka je vepsaná do QR kódu vykresleného z kremačního popela a honácký pes s černou ovcí dohromady vytvořili nevídaný živočiný druh.“